RÖR EJ HUDIKSVALLS SJUKHUS!

Till Svante Lönnbark, Kjell Norrman och Ulf Örhvall jag lovar härmed att göra allt som står i min makt för att sakligt omkullkasta detta ert hafsverk, fullständigt orealistiska förändringsförslag, jag ser detta som en krigsförklaring, nu är det Hälsingland mot Gästrikland, Hudiksvall mot Gävle framt tills ni avgått och tar med er ert förändringsförslag uppstoppat nånstans där ryggen slutar !!!!!!!!!
När detta är avklarat skall vi tillsammans, från Gävle-Sandviken till Hudiksvall-Nordanstig med länsinnevånarna och våra politiker förändra och förbättra vår sjukvård.

tjänstemännens föreslagna nedmontering av Hälsinglands sjukhus saknar till stora väsentliga delar realistiska och vetenskapliga förutsättningar!

transport tid för akut dåliga patienter som överstiger 1h medför ökad risk för död finns inget annat vetenskapligt stöd, vi hänvisar till det sk ATLS konceptet för fördjupad läsning

förändringsförslagen bygger väsentligen på ett fullständigt orealistiskt antagande att man helt plötsligt har en outsinlig källa av distriks/familjeläkare för att ytterliggare öka ansvaret hos primärvården nu oxå för akuta kirurg gyn o förlossningspatienter! redan idag vet vi att det är mkt svårt att besätta distriks/familjeläkaretjänster vid hälsocentralen utan dyra hyrläkarekjedjor !!!!!!! låt tjänstemännen först visa att man kan bygga upp denna primärvård hitta alla dessa nya primärvårdsläkare som dessutom skulle vilja ta ett större akut ansvar för kirurg, gyn o förlossnings patienter !!!!! när vi ser att det är genomförbart kan vi mer än gärna återkomma till detta förändringsförslag men tills dess gör någon nytta för er lön stället för att hålla på med den skit ni just nu producerar

Roger o Nilsson menar att kvaliten och säkerheten vid förlossning skulle vara sämre om man har 850 förlossningar än 1900, kunskapsnivån hos denne nytillträdde är skrämmande låg ! enda studien att referera till idag visar att acceptabel säkerhet uppnås vid förlossningsenheter med > 600 förlossningar

i konsekvensbeskrivningen skriver man att rekryteringen till en början kan drabbas något, man säger sedan helt ogrundat utan belägg taget ur luften att detta kommer att lösa sig, rätta till sig, kirurgkliniken i hudiksvall tilldelades 2002 årets utbildningspris som Sveriges bästa kirurgutbildningsklinik......................

detta klassiska demagogiska grepp som man försöker sig på dvs ge fienden tillsynes tre olika föslag men i själva verket endast ett förslag, för att få oss att tro att vi fick välja,  funkar inte på oss vi är inte helt dumma i huvudet, varför inget förslag om centralisering till hudiksvall eller nytt sjukhus i söderhamn mittemellan typ sunderbyn el två likvärdiga akutsjukhus som i kalmar halland dalarna jönköping östergötland etc

fredagen 8/5 kommer hela Hudiksvalls läkarkår att samla sig tillsammmans med delar ur landstingsfullmäktige 
vi kommer nu att se som vår viktigaste uppgift att skyndsamt ge politikerna dom riktiga förutsättningarna och försöka reparera dom skador svantes-landstingets medicinska råd tilldelar nu redan åsamkat oss, vi kan bara beklaga att politikerna nästa höll på att få detta förslag uppbyggt på orealistiska och felaktiga förutsättningar/antaganden, vi beklagar också att tjänstemännen lagt ner lång tid och mkt möda för att framställa detta förändringsförslag mot bättre vetande på dåligt underbygda förutsättningar som landstingets medicinska råd får stå till svars för, vi kräver att from nu få direkt tillgång till detta allsmäktige ers höghets svantes råd omgående!! nu får det vara nog han lyckades ju rasera tandvården här i hälsingland, han skall inte få förstöra vår fina sjukvård 

Vincent Ugarph

Kommentarer
Postat av: Christina

Bra skrivet Vincent :) Nu ska vi kämpa alla tillsammans.

/Christina ssk HIA, Hudiksvall

2009-05-02 @ 14:45:20
Postat av: Anonym

jag hoppas att dom lyssnar på dig Vincent! För du har rätt i allt du skriver! Varför ska dom bestämma? dom vet väl inte ens hur det är att jobba inom vårde? //Gabriella P, Vik USK Akuten Hudiksvall

2009-05-02 @ 20:35:29
Postat av: Specialistmottagningen, Ljusdal

Vi är med i din armé, upprustning pågår, marsch framåt!

2009-05-05 @ 08:50:56
Postat av: Annika S ssk Akuten

Mycket bra skrivet!!!. Vi på sjukhuset måste visa att vi bryr oss. Jag och flera med mig på akuten tar värvning direkt till detta krig. Nu är det upp till politikerna att visa att dom är till för folket och inte tvärt om.

2009-05-05 @ 09:56:38
Postat av: Mats Eriksson-Wigg

Glöm inte att det finns fler yrkesgrupper än läkare som kan vara med och kriga.



Väl rutet för övrigt!

/M

2009-05-05 @ 12:51:41
Postat av: eva strandberg

Bra skrivet. Vi är gärna med o kämpar för sjukhusets framtid.Gärna en framtid som har en mer hållbar utveckling och och ett längre perspektiv där vi sätter patienten i fokus. Detta gäller alla, patienter liksom all personal

Tjejerna på Fyslab i hudik

2009-05-05 @ 13:36:38
Postat av: vincent

kom igen nu alla som är inne och läser kosta på er en kommentar el synpunkt bra dåligt el vad tycker ni ?

2009-05-05 @ 13:47:35
Postat av: vincent

har haft samtal m börje svensson(ordförande i landstingets medicinska råd) idag. han hälsar att rådet oxå varit o är kritiska. rådet har framfört många av de synpunkter vi tar upp.det är ulf örhvall som står bakom förslaget att stänga kirurgakuten i hudik densamme har oxå gjort konsekvensbeskrivningen dvs att pat.säkerheten blir bibehållen o så oxå kvaliten ja den blir ju tom bättre....börje skulle gärna varit m på vårat läkar möte på fredag men har pat.mottagning då men han hälsar att han gärna kommer o pratar med oss senare



-har just nu pratat m min kollega Peter Moberger som är facklig representant, han satt med i samverkansmöte i morse m ulf örhvall, ulf bad peter hälsa mig att jag skulle tona ner, att det ev ej var förenligt med mitt anställningskontrakt att uttalal mig kritiskt eller negativt !!!???? hot eller ?

2009-05-05 @ 15:08:04
Postat av: vincent

har haft samtal m börje svensson(ordförande i landstingets medicinska råd) idag. han hälsar att rådet oxå varit o är kritiska. rådet har framfört många av de synpunkter vi tar upp.det är ulf örhvall som står bakom förslaget att stänga kirurgakuten i hudik densamme har oxå gjort konsekvensbeskrivningen dvs att pat.säkerheten blir bibehållen o så oxå kvaliten ja den blir ju tom bättre....börje skulle gärna varit m på vårat läkar möte på fredag men har pat.mottagning då men han hälsar att han gärna kommer o pratar med oss senare



-har just nu pratat m min kollega Peter Moberger som är facklig representant, han satt med i samverkansmöte i morse m ulf örhvall, ulf bad peter hälsa mig att jag skulle tona ner, att det ev ej var förenligt med mitt anställningskontrakt att uttalal mig kritiskt eller negativt !!!???? hot eller ?

2009-05-05 @ 15:09:41
Postat av: Thomas Ehn

Mycket bra skrivet Vincent !!

Tycker att det rimligaste alternativet borde vara att Gävle o Hudik är 2 resursmässigt är helt likvärdiga sjukhus som samverkar , vissa subspec som infektion,hud,lungklin kanske kan säljas till UAS el Falun.Klarar Gävle inte att samverka är det mer logiskt att koncentrera verksamheten till Hudik,Gästrikarna kan ju åka till UAS,Falun el SThlm likagärna som att Hälsingar ska åka till Gävle.

Primärvården tappar all möjlighet till rekrytering om Hudik upphör att vara ett fullödigt utbildningssjukhus, vi kvarvarande distrläk har en medelålder på ca 57...... dvs nedläggning av Hudiksvalls sjukhus = nedläggning av primärvården i samma område !

Vi måste kämpa tillsammans nu !!!

Thomas Ehn , Distrläk Hudiksvalls Hc

2009-05-05 @ 16:40:09
Postat av: jannej

Denne Öhrvall, är han dum eller? Kappvändare kanske? Eller bara en ynkrygg som hotar sin egen personal? Eller strävar han kanske efter att få sin egen troligen stora fallskärm utlöst?



En snabb sökning på Google visar att han redan fått avgå som verksamhetschef i Enköping då han motsatte sig liknande planer som han nu själv är med och ska driva igenom i Hudiksvall! http://www.sr.se/cgi-bin/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=791004



Själv jobbar jag inte inom landstinget men jag följer både tidningen och denna blogg med stort intresse. Stå på er personalen! Och stötta Vincent!

2009-05-05 @ 16:59:40
Postat av: Ann-Britt Lagerquist, kirurgmottagningen Hudik

Ja Vincent! Vi bor fortfarnde i en demokrati som heter Sverige. Där vi har enligt lag yttrandefrihet i både tal och skrift. Den lagen gäller även för oss anställda i landstinget. Fast ibland känns det som om vi som arbetar på golvet d.v.s i den direkt patientnära vården befinner oss i en diktatur. Vi ska helst stå med mössan i hand och bocka och acceptera allt som kommer uppifrån hur verklighetsfrämmande förslagen än är.

"Vi ska bara gilla läget"

2009-05-05 @ 17:10:35
Postat av: Anonym

2009-05-05 @ 17:22:29
Postat av: Anonym

2009-05-05 @ 17:24:07
Postat av: Anonym

jättebra

2009-05-05 @ 17:24:55
Postat av: lisa

bra

2009-05-05 @ 17:29:02
Postat av: Madeleine Ehn

Tack Vincent för att du står upp för Hudiksvalls sjukhus och sjukvård.

2009-05-05 @ 17:32:55
Postat av: Anonym



"-har just nu pratat m min kollega Peter Moberger som är facklig representant, han satt med i samverkansmöte i morse m ulf örhvall, ulf bad peter hälsa mig att jag skulle tona ner, att det ev ej var förenligt med mitt anställningskontrakt att uttalal mig kritiskt eller negativt !!!???? hot eller ?"



Det är förmodligen inte förenligt. Man ska vara lojal mot sin arbetsgivare heter det, och således inte uttrycka sig i alltför olämpliga ord.

2009-05-05 @ 17:41:52
Postat av: vincent

vem säger detta ? anonymt ?

2009-05-05 @ 17:52:05
Postat av: vincent

16:46 | tisdag 7 februari 2006

Högt uppsatt landstingschef får gå efter konflikt

Överläkaren Ulf Öhrvall vid lasarettet i Enköping får lämna sitt jobb som chef för kirurgiskt centrum. Det sker efter att Öhrvall i media hårt kritiserat planerna på att kirurgin i Enköping ska inordnas under Akademiska sjukhusets ledning.



Intervju med Karin Thalén chef för lasarettet i Enköping

Karin Thalén är chef för lasarettet i Enköping och hon kommenterar sparkandet så här:



- Ulf Öhrvall och jag har haft olika uppfattningar om hur verksamheten skall drivas. Vi har nått en förtroendekris och igår meddelade Ulf Öhrvall att han stiger av uppdraget som verksamhetschef.



Vad är det ni varit oense om?



- Vi har haft olika syn på hur verksamheten skall drivas i olika aspekter. Vi har haft en diskussion om det och efter det så har Ulf Öhrvall fattat det här beslutet.



Han har kritiserat den pågående centraliseringen av kirurgin. Finns det med i beslutet?



- Det finns med i bilden. Men vi har nått en förtroendekris eftersom vi har olika syn på hur verksamheten skall drivas. Det är ju så att det är viktigt att man som chef och representant för ledningen är noga med vad man går ut med för information och då har vi kommit till en förtroendekris.



Är du inte rädd för att det här skrämmer till ett tystare landsting?



- Nej jag hoppas inte det.



Men hur tror du att det slår om man ser att man får sparken när man uttalar sig?



- Jag backar tillbaka till att vi har nått en förtroendekris och att Ulf Öhrvall valt att stiga av sitt uppdrag som verksamhetschef, säger Karin Thalén som är chef för lasarettet i Enköping.



Upplandsnytt har talat med Ulf Öhrvall som har avböjt att kommentera.



reporter

[email protected]







2009-05-05 @ 17:54:28
Postat av: eva

utrensningar av obekväma som inte följde partiets åsikt känner man igen från öststaterna. ett demokratiskt samhälle måste kunna kunna tåla kritisk

granskning och tuffa påstående . har man inget att dölja kan det inte vara ett stort problem.Stå på dig

Vincent för din rättighet att ha en åsikt. Vän av demokrati

2009-05-05 @ 17:58:02
Postat av: Ljusdalingar gmTorsten Pettersson

Tack Vincent! Det är inte första gången det har kommit "talförbud uppifrån "

2009-05-05 @ 18:06:06
Postat av: jannej

Till dig anonym som inte vågar träda fram med namn:

Du har väl iofs rätt i sak men ändå inte. För vad är olämpligt här då? Sanningen???

2009-05-05 @ 18:46:04
Postat av: Göran

Bra skrivet , bra blogg Stå på dig, alla hälsingar bör stötta dig i kampen för sjukhuset!!

2009-05-05 @ 22:25:55
Postat av: susanne Södermark IVA

Äntligen går vi alla tillsammans och är eniga var vi än jobbar ute i Hälsingland inom landstinget .Vi vill att alla medborgare ska få lika vård var vi än bor.Vi är alla patienters ADVOKATER,där vi ska tala för dom som inte kan och vågar det är viktigt att vi tror på den vård som vi ger så att människor kan få hjälp och stöd så att livet blir viktigt igen vi behöver göra det som man gör i våra grannländer Frankrike Polen MM.Utur våra hus och hem och säger ifrån att nu får det räcka med beslut som ingen vill ha.Vi villtro på ett samhälle som ska visa Respekt för den som behöverallt stöd där kan vem som helst hamna.Glöm aldrig att värdighet,omtanke räknas. Vi alla behöver bli Barmhärtiga Samariter.

2009-05-06 @ 08:44:13
Postat av: Anders & Tomas AKM H-vall

Bra skrivet, håller med Vincent att nu får det vara nog, Klart att vi ska ha Hudiksvalls sjh kvar.

2009-05-06 @ 09:00:47
Postat av: Eva Johansson

Tack Vincent för att du vågar säga högt det som alla pratar om! Vi måste alla, som fortfarande är friska och orkar, hjälpas åt att rädda Hudiksvalls sjukhus och Hälsinglands enda akutsjukus. Sist jag hörde så lever vi fortfarande i en demokrati? Stå på dig! Jag är med i kampen och står bakom dig.

2009-05-06 @ 12:46:17
Postat av: Maarit Wirkkala, ST-läkare BUP

Bra initiativ Vincent (och kanske flera som ligger bakom initiativet?)! Jag försöker just nu boka om patienter så jag kan komma på läkarmötet på fredag. Känner att det är viktigt. Nedläggningen berör ju inte mitt jobb inom psykiatrin, men precis som Thomas Ehn påpekade, påverkar det ju oss likaväl! Inte bara rekryteringen skadas, även min arbetsmiljö - jag vill inte jobba på en fjärr-mottagning utan alla goda kollegor och kontakter inom Hudiksvalls sjukhus. Usch vilket ensligt och trist jobb det blir då. Nej, blir planerna verklighet befarar jag att fler än "sjukhusläkarna" börjar sin avflyttning från orten.

2009-05-06 @ 14:12:30
Postat av: Madde

Jättebra skrivet Vincent!!!!!!!

Du ska absolut inte tona ner! Kämpa vidare, vi är många som står bakom och stöttar allt du säger!!!!!!



2009-05-06 @ 19:42:26
Postat av: Erica

Vaddå tona ner?? Det är väl kanon att någon äntligen vågar säga vad de tycker!! Härligt Vincent!!

2009-05-06 @ 23:28:32
Postat av: Förhoppningsfull

Roger O Nilsson, divisionschef på BKPH, kommenterade att Urban Ericsson, fd chf på barnkliniken, blivit sparkad så här:

"- Jag har tittat på vilka krav som ställs på chefer, till exempel ska de vara kommunikativa, tydliga och stå för det de har sagt. Jag kan inte se att Urban Ericsson har de ingredienserna."



Eftersom du, Svante Lönnbark och de andra som ligger bakom den "strategiska planen"knappast kan sägas vara kommunikativa eller tydliga (m.a.p hemlighetsmakeriet med sagda plan) undrar jag och många andra:

När lämnar ni era platser till förfogande?

2009-05-07 @ 01:16:55
Postat av: Knut Thorbjörnsen, Hudiksvall

VI STÖDJER DEMOKRATI INTE "DIKTATUR"!!!

2009-05-07 @ 06:54:41
Postat av: KiaJ

Jag har funderat på en sak som stod i HT 1/5 där Roger O Nilsson säger att det inte går att invänta en framtida storregions indelning innan beslut om nedläggning och förflyttning fattas.

Man kan undra över dessa ord - Är det så att finns inte Hudiks sjukhus kvar som idag utan har flyttat sina verksamheter till Gävle så kan Gävle konkurrera ut sjukhuset i Falun när det blir storregion???? Offras Hudiks sjukhus och samhälle för just detta eller???

Bra blogg!!! Vi är många som är villig att kämpa för vårt sjukhus och stad.

2009-05-07 @ 10:16:55
Postat av: Majsan

Har fått kostnaden för LOVEN (Landstingets org.

stöd) från säker källa,115 miljoner/ år !!!!!!

Där måste det finnas massor att spara på.Bla, en hel hoper avsatta chefer som inte passar in i organisationen, enl Svantes Lag, om han får fottsätta regera, är Landstinget snart en enda stor LOV!!!! Lycka till på fredag , kom ihåg det ät VI skattebetalare som är politikernas arbetgivare!!!!

2009-05-07 @ 11:50:53
URL: http://hudiksvallssjukhus
Postat av: Gullik

Riktigt intressant blir det att se hur partipiskorna kommer att vina....Uppenbart är att de politiker som hittills uttalat sig inte alls fattar vad det handlar om. "Det är ju bara ett tjänstemannaförslag" det har dock redan gjort skada, kommer ni ihåg vad som hände med AT-ansökningarna vid Bollnäs-Hudikbataljen?

Vi bör samla oss inom Hälsingland och så gott det går kolla av var våra folkvalda står i frågan och rösta därefter vid nästa val.



2009-05-07 @ 19:51:32
Postat av: VIktoria Sundin

Bra skrivet Vincent...

Det vore himla synd om inte sjukhuset fick var kvar.... Lycka till på mötet... Skäll på dom från mig med... :-P Viktoria Sundin // Jättendal...

2009-05-07 @ 22:47:14
URL: http://skrotis77.blogg.se/
Postat av: Anonym

2009-05-08 @ 11:59:27
Postat av: Robert

Bra skrivet Vincent!

Hoppas nu bara att denne Lönnbark med medhjälpare blir satt på utvisningbåset och knapp o co inser att dom inte har kontroll på situationen och bara sitter lungt i båten tills nästa val så får vi hoppas att denna period med okunnighet är slut,

men då ligger det på oss väljare att kräva kvalitet/kunskap även på politikerna.

kör hårt

2009-05-12 @ 05:01:08
Postat av: John H

Ulf kan slänga sig i väggen. Strategiska planen är inte en arbetsorder, utan underlag för en politisk process. Tror knappast att landstinget vill bli JO anmälda i onödan! Tror iaf jag som icke-jurist.



citerar ur läkartidningen:

"Fallet JO-anmäldes av en kollega och det ledde till att JO kritiserade såväl Per-Otto Olsson som dåvarande landstingsdirektören Åke Rosandher för att ha kränkt Roger Skogmans yttrande- och meddelarfrihet. JO ansåg att arbetsgivaren hade uttalat sig på ett sådant sätt att Roger Skogman uppfattat att hans engagemang och uttalanden haft inverkan på hans löneutveckling och möjligheter att få en överläkartjänst. Men JO ansåg det inte bevisat i utredningen att Roger Skogman också bestraffats genom att inte ha fått högre lön eller en överläkartjänst."

Postat av: hemlig vän

enligt insideinformation via en politiker i landstinget är allt det här ett spel för galleriet. Meningen är att alla som bor i gävleborg ska bli upprörda över besparingsförslaget och dess svåra konsekvenser för läneta sjukvård, med den påfölden att landstingets politiker inte "ser något annat alternativ än att höja landstingsskatten". då riskerar inget parti att dess representanter åker ur landstinget nästa val utan det ser ut som om dom räddar sjukvården i vårt län. Vilket cyniskt spel politik kan vara.

2009-05-14 @ 18:46:33
Postat av: karin

Vi kan ju hoppas att dom då inte ser något annat alternativ än att sparka Svante eftersom han kan lägga fram förslag som är så dåligt genomtänkt och dåligt förankrat i verksamheten.

2009-05-14 @ 19:04:19
Postat av: Christopher Månsson

Håller med dig Vincent.

Jag vill minnas att vi för två år sedan satt i pelarsalen och lyssnade på Svante inför divisionsindelning. Det var den gången som han bedyrade att våra farhågor var felaktiga och att det inte skulle vara ett första steg mot nedläggning....



Går det här igenom blir det inte bra på många sätt, ffa omhändertagandet av svårt sjuka samt den fortsatta rekryteringen kommer bli lidande.

2009-05-17 @ 22:03:09
Postat av: Christopher Månsson

Håller med dig Vincent.

Jag vill minnas att vi för två år sedan satt i pelarsalen och lyssnade på Svante inför divisionsindelning. Det var den gången som han bedyrade att våra farhågor var felaktiga och att det inte skulle vara ett första steg mot nedläggning....



Går det här igenom blir det inte bra på många sätt, ffa omhändertagandet av svårt sjuka samt den fortsatta rekryteringen kommer bli lidande.

2009-05-17 @ 22:08:09
Postat av: Inger

Bra rutet!!!

Det behövs personer som är tydliga i hur fullständigt verklighetsfrämmande det här förslaget är! Allt ser ut att bygga på lösa antaganden om hur allas våra insatser i det praktiska vårdarbetet ser ut: antaganden att ett visst antal patienter behövs per klinik för att vården ska bli bra. Men har man tittat på hur många patienter varja läkare/barnmorska/annan personal träffar och behandlar? Hudiksvalls sjukhus och primärvård har under många år fått tilldelat ett sämre ekonomiskt underlag per person i befolkningen och alltså presterat mer för skattepengarna än Gävle. Det vore väl då lämpligt att titta på hur vi löst den dåliga ekonomin här och låta Gävle lära. Skulle spara en hel del! OCH: SPARA I LOVEN!!! Alla dessa avdankade chefer som sitter på terapiuppdrag kan söka sig jobb på öppna arbetsmarknaden. Låt oss behålla vårt sjukhus och vår vårdpersonal i stället!

2009-05-19 @ 15:07:54
Postat av: Sandra

Tycker verkligen om din blogg, speciellt denna inlägg.

2011-08-28 @ 03:35:42
URL: http://arbeta.xn--hemifrn-jxa.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0